Tri su svete ikone britanskih razglednica: stražari s visokim šubarama, telefonske govornice i autobusi na dva kata, sve prožeto monarhijskom crvenom bojom.
Crvena nit Britanije
Zašto crveno, evo malo edukacije s Wikipedije: “Na kartama 19. i 20. stoljeća, teritoriji Britanskog Carstva obično su bili obojeni crvenom ili ružičastom bojom. Povijesno gledano, britanske oružane snage borile su se u crvenoj, tradicionalnoj boji koja je i dalje u upotrebi u službenim i ceremonijalnim uniformama. Vojno i u drugim kontekstima, jedina glavna boja koja se povezuje s UK je stoga crvena, kao na primjer u poznatim crvenim kaputima britanske vojske.” Eto, zato i crveni dvokatni autobusi, popularni “ double-deckers”, ponos nekadašnje imperije. Takav tip autobusa nije samo u upotrebi u Britaniji već i diljem svijeta, uglavnom u turističke svrhe.
Odlazi Borismaster
Kao i iščeznula imperija, tako izgleda da i autobusi, njih 8.700 koji voze na gotovo tisuću ruta, već desetak godina prelaze s dizelskog na hibridni pogon, a sukoro i na potpuno električni. Prvi čisti električni autobus na kat s nultom emisijom ušli su na mala vrata, pred nekoliko godina. Dizajnirao ih je i izradio, u suradnji s lokalnim proizvodjačima, kineski BYD. Kao znak vremena koji dolaze, bujica kineskih vozila dobrano zapljuskuje Stari kontinent. Upravo je u tijeku natječaj, koji, kako se pretpostavlja, daje kineskim BYD autobusima šansu da zamijene sve dvokatnike New Routemaster, kolokvijalno znane kao Borismaster ili Boris Bus.
Izvor: BYD
New Routemaster, izvorno nazvan „Novi autobus za London“ je niskopodni dizelski dvokatni autobus. Dizajnirao ga je Heatherwick Studio, a proizveo Wrightbus, poznat je po tome što ima “hop-on hop-off” stražnju otvorenu platformu sličnu originalnom dizajnu autobusa Routemaster, ali ažuriranu kako bi zadovoljio zahtjeve za moderne autobuse da budu potpuno dostupni. Prvi put je ušao u promet u veljači 2012. godine.
Dolazi BYD eBus BD11
Novi autobus BYD-a na kat pokreće baterija od 532 kWh koja bi trebala biti dovoljno dobra za domet od oko 640 kilometara. To bi trebalo biti više nego dovoljno s obzirom na to da većina londonskih autobusa navodno putuje između 160 i 200 kilometara dnevno. Navodi se da je potrošnja energije 0,9 milja po kWh, a baterija ima korisni kapacitet od 457 kWh. Baterija je ugrađena u šasiju (CTB) za koju se kaže da daje smanjenje težine od 8%, povećava domet i ostavlja više prostora za putnike.
!["Blade" baterije su integrirane sa šasijom](https://www.bug.hr/img/britanski-borismaster-odlazi-kineski-byd-ebus-bd11-dolazi-nova-era-za_srY9Y_.jpeg)
Londonskim autobusima ne upravljaju gradske vlasti ili njihov ogranak već u ime Transporta za London (TfL) to je Go-Ahead Groupa. TfL je tijelo lokalne uprave odgovorno za veći dio mreže javnog prijevoza u Londonu.
Oni nadgledaju rad raznih mreža gradske željeznice, uključujući i poznatu londonsku podzemnu željeznicu poznatiju kao “Tube”, zajedno s autobusima, taksijima, tramvajima, riječnim prijevozom pa čak i biciklističkom infrastrukturom.
Cijena 470 tisuća eura
Go-Ahead Groupa će naručiti prvo stotinu autobusa a prema The Timesu, cijena svakog od njih iznosi 470 tisuća eura, što je oko 120 tisuća eura jeftinije od konkurenata u Velikoj Britaniji. BYD autobusi proizvodit će se, naravno, u Kini.
BYD se prije u UK prodavao autobuse u partnerstvu s britanskim proizvođačem Alexanderom Dennisom, a prošle su godine proslavili isporuku svog 1500-tog autobus u Velikoj Britaniji, no partnerstvo je u međuvremenu prekinuto, nakon ukupne isporuke više od 1.800 komada. BYD međutim naglašava da 34 posto komponenti korištenih u njihovom eBus BD11 potječe iz Europe.
![6-u-1 kontroler koji integrira 6 elektricnih elemenata u jedan plug&play set](https://www.bug.hr/img/britanski-borismaster-odlazi-kineski-byd-ebus-bd11-dolazi-nova-era-za_93tFxC.jpeg)
Pantografsko i standardno punjenje
BD11 je dugačak 10,9 metara i ima međuosovinski razmak od 5,44 metra. Širok je 2,55 metara, a visok 4,3 metra. Ovisno o konfiguraciji, može prevesti do 90 putnika. Pokreću ga dva motora od 150 kW u kotačima, što pomaže u povećanju prostora u kabini i doprinosi radijusu okretanja od 8,0 metara. Autobus nudi niz opcija punjenja, uključujući opcionalni pantografski punjač snage 500 kW (iznad krova) i standardne priključke za punjenje. Kao i kod BYD automobila, moguće je istovremeno koristiti više punjača kako bi se ubrzao proces punjenja. Pantografski punjač može napuniti autobus od 0 do 100% za dva sata.
![Autobus ima dva 150kW motora](https://www.bug.hr/img/britanski-borismaster-odlazi-kineski-byd-ebus-bd11-dolazi-nova-era-za_FPrp3N.jpeg)
BD11 je dio BYD-ovog plana da učini baterijski-električne autobuse “održivim” rješenjem za javni prijevoz. Autobus koristi BYD-ovu bateriju Blade, koja nudi veliki domet, performanse i brzo punjenje. Osim verzije za London, BYD također razvija nove jednokatne i dvokatne verzije za druge gradove i tek će bit predstavljene u kasnijim fazama.
Pročitajte više na Bug.hr