Posljednjih dana društvenim mrežama viralno se proširila fotografija jedne Britanke, glumice i komičarke Tesse Coates, koja je objavila na prvi pogled sasvim uobičajen prizor. Na fotografiji ona stoji između dvaju ogledala i isprobava vjenčanicu, no malo podrobnije proučavanje otkriva iznenađenje – niti jedno od ogledala ne prikazuje je u točno onoj pozi u kojoj ona pred njima stoji.
Greška u “matrici”?
Buduća mladenka “uživo” ima jednu ruku spuštenu, a drugu povijenu u laktu. Na lijevom ogledalu obje su joj ruke spuštene, a na desnom obje su sklopljene pred njom. Budući da je navela kako ovdje nije riječ o fotošopiranoj fotografiji, “Live” snimci iz iPhonea niti o manipulaciji uz pomoć generativne umjetne inteligencije, vrlo se brzo na Instagramu i X-u povela rasprava – što je dovelo to toga da na istoj fotografiji vidimo tri različita prizora? Greška u “matrici” ili u softveru?
Prvo objašnjenje bilo je ono donekle očito, ali netočno. Pojavilo se tumačenje da je riječ o klasičnom primjeru “komputacijske fotografije”, pri čemu je iPhone (u ovom slučaju model iPhone 12) snimio niz fotografija pri jednom okidanju. Baš u tom trenutku Coatesova je spustila ruke, a mobitel je automatski iz slijeda kadrova odabrao najbolje dijelove, prema kriterijima rasvijetljenosti i fokusa, pa je tako došlo do neobičnog prizora. To je objašnjenje vrlo brzo demantirano, budući da iPhone, čak i kada stvara HDR snimke s više različitih ekspozicija, čini to u iznimno kratkom vremenu, unutar desetinke sekunde, za koje vrijeme nitko ne bi mogao toliko promijeniti položaj ruku.
Forenzikom do antiklimaksa
Nije prošlo dugo, a misterij je ipak riješen. Za sasvim vjerojatno objašnjenje zaslužan je vlasnik YouTube kanala iPhonedo, koji je analizirao metapodatke fotografije. Uočio je da je njezina izvorna veličina 3028×3948 piksela, što se ne podudara s veličinom senzora iPhonea 12. Taj uređaj snima fotografije rezolucije 12 MP (4516×3874). Ta razlika navela je na zaključak – fotografija je snimljena u panoramskom načinu rada, pri čemu iPhone snima malo uži kadar, kako bi mogao niz fotografija povezati značajno širu panoramu i “obrezati” rezultat da izgleda dobro.
Ovdje je, dakle, fotograf (možda nehotice) snimao panoramu, iPhone je tijekom dužeg vremena snimio nekoliko kadrova, a mladenka je tijekom tog procesa imala dovoljno vremena promijeniti položaj ruku. Na krajnjoj kompozitnoj slici, dakle, vidimo neobičan prizor, u kojem nema više ništa misterioznoga. Cijelo objašnjenje “forenzičke” istrage pogledajte u nastavku, gdje možete vidjeti i primjer ponavljanja istog efekta, snimanjem panoramske fotografije osobe koja se pomiče pred ogledalima.
Pročitajte više na Bug.hr